Prekomerno uživanje sladkorja je eden od glavnih dejavnikov za razvoj številnih najbolj perečih bolezni našega časa, med drugimi tudi sladkorne bolezni tipa dve. Narava nam ponuja rešitev, kako se sladkorju upreti.

V južni in osrednji Indiji se žvečenje listov gurmarja (gymnema sylvestre) že več kot dva tisoč let uporablja za lajšanje težav, povezanih s sladkorno boleznijo, zgovorno pa je tudi ime te divje ovijalke. Gurmar namreč v hindujščini pomeni "uničevalec sladkorja".

Znanstvene raziskave, ki so jih znanstveniki opravili v zadnjih letih, potrjujejo učinke, po zaslugi katerih je postal gurmar nepogrešljivi del tradicionalne indijske medicine ajurvede. Da pa bi razumeli resnično moč gurmarja v boju proti škodljivemu sladkorju, moramo najprej spoznati njegovega nasprotnika.

Sladkor

Priznana ameriška nutricistka dr. Nancy Appleton je v svoji knjigi Samomor s sladkorjem naštela kar 146 negativnih učinkov uživanja sladkorja. Najbolj splošni so nabiranje odvečnih kilogramov, slab spanec, glavoboli, stres, težavna koža, motnja koncentracije in nihanje razpoloženja, prekomerno uživanje sladkorja pa povečuje tudi tveganje za nastanek, srčno-žilnih bolezni, povišanega krvnega tlaka, nekaterih oblik raka in sladkorne bolezni tipa dve. Ta bolezen je danes na četrtem mestu med vzroki umrljivosti v razvitih državah, strokovnjaki pa ocenjujejo, da bo leta 2030 sladkorno bolezen imelo 8,9 % prebivalcev Slovenije.

Večina med nami zaužije vsak dan preveč sladkorja, ne da bi se tega sploh zavedala. Po smernicah Svetovne zdravstvene organizacije je priporočena količina vnosa sladkorja za zdravega odraslega moškega 8 žličk, za žensko pa 7 žličk na dan. Toliko ga vsebuje že ena mala pločevinka gazirane pijače, sladkor pa se skriva še marsikje drugje: v sadju, zelenjavi in skoraj vsej predelani hrani, tudi v kruhu. Slaščic, ki nas od malih nog spremljajo na vsakem koraku, še sploh nismo omenili.

Skrivnost delovanja gurmarja je gimnemična kislina

Glavna učinkovina gurmarja je gimnemična kislina. Ta ima podobno molekularno sestavo kot glukoza, na naš organizem pa učinkuje dvojno. Prvič: gimnemična kislina upočasnjuje izločanje sladkorja v kri ter spodbuja rast celic v trebušni slinavki, ki proizvajajo inzulin. Na ta način gurmar uravnava raven krvnega sladkorja v človeškem organizmu, kar še posebej koristi ljudem, ki trpijo za kronično hiperglikemijo.  In drugič: gimnemična kislina vpliva na naše receptorje za sladek okus, in sicer tako, da zavira njegovo zaznavanje. Hrana z veliko vsebnostjo sladkorjev nekaj časa po zaužitju gurmarja  nekoliko nenavaden okus, to pa pomeni, da gurman tako na dolgi kot na kratki rok zmanjšuje hrepenenje po sladkem.

Vendar pa se pozitivni učinki gurmarja ne končajo pri sladkorju. Gurmar naj bi po nekaterih raziskavah spodbujal delovanje metabolizma in s tem še dodatno pripomogel k izgubi odvečnih kilogramov, zmanjševal naj bi tudi raven holesterola v našem organizmu, znanstveniki z univerze v Kansasu pa so šele pred kratkim odkrili so revolucionaren učinek gurmarja pri zdravljenju bolezni, ki jih povzročajo glive kot je kandida. Ti so ugotovili, da gimnemična kislina zavira pretvorbo neškodljivih gliv kvasovk v zdravju škodljivo obliko.

Rešilna bilka za bolnike s sladkorno boleznijo in tiste, ki bi se radi pred njo obvarovali

Sladkorju ne pravimo zaman sladki in tihi morilec. Posledice prekomernega uživanja sladkorja se velikokrat pokažejo šele takrat, ko je že prepozno, zato je najbolje delovati preventivno. Gurmar vam bo pri tem pomagal, koristil pa bo tudi tistim, ki posledice že občutijo.

Čeprav je diabetes neozdravljiva bolezen, so rezultati kliničnih študij učinkov uživanja gurmarja na lajšanje simptomov te bolezni izjemno obetavne. Ena od teh študij, ki so jo opravili z bolniki s sladkorno boleznijo tipa dve, je pokazala, da je po 18 mesecih rednega uživanja gurmarja več kot tri četrtine udeležencev raziskave zmanjšala svoj vnos konvencionalnih zdravil za lajšanje simptomov diabetesa, kar četrtina  pa je ta zdravila popolnoma opustila.

Pred prenehanjem jemanja predpisanih zdravil se morate posvetovati z zdravnikom. Uživanje gurmarja prav tako ni nadomestilo za uravnoteženo prehrano in druge dejavnike, ki pozitivno vplivajo na naše zdravje, kot je gibanje. Uživanje gurmarja je tako le eden od korakov k zdravemu življenju brez škodljivega sladkorja in skrbi, ki jih ta prinaša.

 

Najpomembnejši učinki rednega uživanja gurmarja so:

• zavira zaznavanje sladkega okusa,

• pomaga uravnavati raven sladkorja v krvi,

• spodbuja delovanje trebušne slinavke in proizvodnjo inzulina,

• zmanjšuje hrepenenje po sladkem,

• vzdržuje uravnotežen nivo apetita

• pripomore k doseganju in ohranjanju zdrave telesne teže.

 

Kako se jemlje Gurmar?

2-4 g dnevno (1/2 do 1 čajna žlička) v pijači po izboru.

 

Opozorila?

Zaradi znižanja krvnega sladkorja morajo diabetiki spremljati nivo in po potrebi prilagoditi inzulin.

Ni dovolj podatkov za jemanje v nosečnosti ali med dojenjem.